Werkstress? Herken jouw signalen!

Werkstress. Ik heb er last van. En jij toch ook?

Is op zich niet zo erg. Een beetje stress gedurende een langere tijd is prima. Heftige stress in een korte periode is zelfs gezond! Het helpt je om alert te zijn en goed te presteren.

Maar wanneer de stress te lang aanhoudt wordt het ongezond. Je merkt het aan je aan je lichaam en aan je mentale weerbaarheid. ‘Je zit niet lekker in je vel’. Het hinderlijke gevoel is – zeker in het begin – nog goed weg te relativeren. “Keertje op tijd naar bed en ik ben weer als nieuw!” Maar als de stress aanhoudt sluipen de klachten je systeem in.

Ieder heeft zijn eigen mix van reacties op een te hoog stressniveau op het werk. Onderstaand een lijstje met de belangrijkste symptomen.

Hoe gaat het met jou?

Misschien een mooi moment om te checken: hoe gaat het met jou?
Zet eens een cirkeltje om een herkenbaar signaal.

Stress: veranderingen in gedrag

  • Sneller geïrriteerd of boos
  • Meer zuchten
  • Meer klagen, cynisch zijn
  • Minder sociaal gedrag
  • Meer piekeren
  • Meer zoeken van afzondering, geen puf voor gezelligheid
  • Snel in de verdediging schieten
  • Vergeetachtiger
  • Onhandiger zijn dan normaal
  • Meer misverstanden en conflicten met collega’s en thuis
  • Meer gebruik van alcohol en meer roken

Stress: Emotionele & psychische signalen

  • Snel schrikken
  • Sneller boos zijn
  • Onzeker zijn, (heftige) twijfel aan eigen kunnen
  • Angstiger zijn
  • Sneller in tranen
  • Problemen met concentreren
  • Onrustiger zijn
  • Besluiteloosheid of juist ondoordachte beslissingen nemen
  • Sneller uit het lood geslagen
  • Overgevoelig zijn
  • Minder betrokken zijn, minder belangstelling voor omgeving
  • Onverschilliger zijn
  • Stemmingswisselingen: ‘Jantje lacht, Jantje huilt’

Stress: Lichamelijke signalen

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn, maagklachten
  • Stijve spieren in bijvoorbeeld rug of nek
  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Niet uitgerust wakker worden
  • Slaapstoornissen: niet in kunnen slapen, ’s nachts wakker liggen met piekergedachten, onrustig slapen
  • Tintelingen in ledematen
  • Minder weerstand, sneller ziek
  • Spijsvertering gaat niet lekker (obstipatie, diarree)
  • Hartkloppingen of druk op de borst
  • Trillen, klamme handen
  • Huiduitslag
  • Kortademigheid
  • Hoge hartslag
  • Hoge bloeddruk

En, hoe is het? Heb je veel omcirkeld?

Met name de perfectionisten onder ons, en de doorzetters, de gedisciplineerden en de strebertjes lopen risico om deze aanwijzingen te missen. Zij gaan door op wilskracht en negeren de signalen net zolang totdat het lichaam er de brui aan geeft. Het gevolg zijn ziekmeldingen en de soms onvermijdelijke burn-out, het allerlaatste redmiddel van je lijf om te zorgen dat je je leven gezonder inricht.

Soms kun je afwachten tot de drukte overgaat. Of je kunt de omstandigheden de schuld geven.
Maar het meest effectief is toch om jezelf eens goed onder handen te nemen. Waar zit je eigen invloed op je werkdruk?

Ontdek je invloed op werkdruk

Wil je weten wat je eigen aandeel is? En wat je eraan kunt doen?
Op 8 december geef ik de Eéndaagse training ‘De Basis van Zelfbewust Werken’. Hierin laat ik je zien wat je eigen aandeel is in de stress. En wat je er praktisch aan doen kunt. Ik leer je op een andere manier naar dezelfde druk-druk-drukke werkelijkheid te kijken.

Het is niet moeilijk, maar je gaat het pas zien al je het doorhebt.
Kom energie tanken en inspiratie opdoen!

Wil je advies? Of kan het niet wachten tot december?
Bel me dan op 06 52 372 572 of mail me.

Credits
Sites over stressklachten als psychischegezondheid.nl en sanderscoaching.nl
Heldere Zaken: www.heldere-zaken.nl/aanbod/workshops/de-basis-voor-zelfbewust-werken-in-een-dag/”>de Eendaagse training ‘De Basis van Zelfbewust Werken’

Stockfoto van freeimages.com

Wil je de nieuwsbrief Verhelderende Zaken ontvangen? Inspiratie, verhalen, tips – fijne info om gedoe op je werk aan te pakken. En afmelden kan altijd.